Do konce roku nelosujte

Aktuální úprava tzv. loterijního zákona sice představuje evropskou raritu, ale zároveň stále ještě platí. Nechcete-li si pořádání soutěží zatím komplikovat, zvolte jiný způsob výběru výherce, než losování.

Zhruba před měsícem jsem vás v článku o soutěžním kočkopsovi zvala na pracovní snídani Právo vs. marketingové soutěže, kterou pořádala advokátní kancelář Kropáček Legal a kde jsem také prezentovala 3 největší chyby pořadatelů online soutěží.

Jaké chyby jsou největší?

Ty tři nejzásadnější najdete ve stejnojmenném e-booku, který si do konce srpna můžete objednat za zaváděcí (= symbolickou) cenu.

3chyby-ipadhorizontal_600x450

     

Teď už ale zpátky k losování a k tomu, co jsme se na pracovní snídani dozvěděli…

Sama jsem byla překvapená

I když jsem tzv. loterijní zákon četla nesčetněkrát stejně jako jeho výklady v souvislosti s pořádáním online soutěží, doporučení úplného vyloučení losování mě zaskočilo.

Háček byl v „účasti na propagační akci“, kterou zákon dál nespecifikuje. Ve výkladech, se kterými jsem se setkala doposud, byla tato podmínka vysvětlována buď jen jako fyzická účast („předváděčky“), nebo jako soutěž, ve které se soutěžící aktivně zapojují do propagace pořadatele (např. fotosoutěž s konkrétním produktem, soutěž, kde je podmínkou přivést další soutěžící).

Na pracovní snídani jsme se dozvěděli, že za účast na propagační akci se dá považovat víceméně jakákoli marketingová soutěž, proto je lepší se losování vyhnout.

Jak přesně loterijní zákon reguluje marketingové soutěže si můžete přečíst v článku Mgr. Anny Cervanové Je Vaše marketingová soutěž legální? Pravidla (online) spotřebitelských soutěží.

/mnt/data/accounts/v/vyrad/data/www/abcsouteze.cz/wp content/uploads/2016/03/zpetna vazba

Proč jen do konce roku?

K 1. 1. 2017 by měl vstoupit v platnost nový zákon o hazardních hrách, pod který už marketingové soutěže nespadají. Omezení stanovená zákonem o loteriích tedy přestanou platit (výjimkou bude podmínka vkladu).

Přesto to neznamená, že by se od ledna soutěžemi zákon vůbec nezabýval.Stane se z nich obchodní praktika regulovaná zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. Tím se také soutěže přesunou pod dohled ČOI.

K nové úpravě se ještě určitě budeme vracet, zatím se o všech zásadních změnách dočtete ve výše uvedeném článku na www.pravopropodnikatele.cz.

Losování není jediná možnost

Máte teď pocit, že by bylo lepší pořádání soutěží do konce roku pověsit na hřebíček? Nebojte se, nebude to nutné. Máte ještě další dvě legální možnosti:

a) Budete losovat dál, jen každou soutěž alespoň 15 dní před spuštěním ohlásíte svému finančnímu úřadu.

To lze za předpokladu, že souhrn nepeněžitých výher za jeden kalendářní rok nepřesáhne částku 200.000 Kč a hodnota jednotlivé výhry nepřesáhne částku 20.000 Kč.

b) Zvolíte jiný způsob výběru výherce. Možností je celá řada. O nejběžnějších z nich se dočtete i v e-booku Nej soutěž – Krok za krokem k vymazlené online soutěži.

ebook-nej-soutez-tablet-800

Petra Vymětalová

Napsal/a Petra Vymětalová

Pořádám online soutěže od roku 2004, kdy jsem vytvořila svůj první web - VašeDěti.cz. Od roku 2012 provozuji katalog online soutěží České-soutěže.cz. Na základě takto získaných zkušeností jsem napsala podrobný návod na uspořádání přínosné online soutěže Nej soutěž - Krok za krokem k vymazlené online soutěži.

Co na to říkáte?

Budu ráda, když mi napíšete svůj názor.