2 nejčastější chyby pořadatelů online soutěží

Každý měsíc se setkávám se stovkami soutěží při jejich zveřejňování v katalogu České-soutěže.cz. Některé jsou skvělou inspirací, u jiných narážím na základní nedostatky. Dvě pořadatelské chyby, na které narážím asi nejčastěji, vedou k tomu, že ze soutěže vznikne kočkopes.

Jak vypadá kočkopes?

Je to kočka a zároveň je to pes, takže to vlastně není ani kočka, ani pes.

Jak budete o takového kočkopsa pečovat? Jako o kočku, nebo jako o psa? Jaké schopnosti má? Jako kočka, nebo jako pes? Můžeme doufat, že obojí, ale stejně tak je možné, že žádné z nich.

Dobrovolný úkol: Nakreslete mi kočkopsa 😉

Technika volná, žádné věkové omezení (klidně zapojte děti). Do konce školního roku mi obrázky pošlete na e-mail petra@petravymetalova.cz, uděláme si prázdninovou výstavku 😉

Ale zpátky k soutěžím…

Ano, soutěžní kočkopes je podobný tomu výše popsanému. I u něj se jen těžko odhaduje, v čem se na něj můžete spolehnout, co od něj můžete očekávat. A to je právě jeho problém.

Jak vzniká soutěžní kočkopes?

Příčinu soutěžního kočkopsa jsou 2 chyby, přičemž ta druhá je přímým důsledkem té první. Dopustit se jí můžete ale i v případě, že se té první dokážete vyhnout.

Chyba č.1: Nejasný záměr

Netýká se to zdaleka jen soutěží, platí to pro jakékoli marketingové aktivity, potažmo pro kteroukoli činnost (nejen v souvislosti s podnikáním).

Než se do čehokoli pustíte, je potřeba si ujasnit, proč to děláte, čeho tím chcete dosáhnout. Ujasnit si svůj cíl na samém začátku je nezbytnou podmínkou pro to, abyste k němu mohli dojít.

Nevím proč, ale řada pořadatelů připravuje soutěže jen pro soutěže samotné (nebo to tak aspoň zvnějšku vypadá). Zřejmě se někde dočtou nebo doslechnou, že soutěž je užitečná, tak ji uspořádají. Nezamyslí se už nad tím, proč a v čem má být užitečná právě pro ně. Rovnou vyberou nějakou výhru a hurá na to.

Soutěž pak má buď naprosto mizernou účast, nebo se v ní sejde sice dost soutěžících, ale přesto se nedostaví smysluplné výsledky. Často se v průběhu soutěže vyskytne ještě řada různých problémů, které tak akorát odradí od dalších pokusů o uspořádání soutěže.

Jasný záměr vám jednak usnadní veškeré přípravy, jednak zajistí, že soutěž bude dávat smysl a přinese výsledky.

Tip: Pokud si se stanovením záměru nevíte rady, podívejte se na sérii S čím pomůže online soutěž?, nebo se rovnou přihlaste do bezplatného e-mailového kurzu 7 efektů pořádání online soutěží, v němž dostanete několik vydatných dávek tipů pro pořádání online soutěží se 7 různými záměry.

Chyba č. 2: Příliš složitá pravidla

Dopustíte-li se 1. chyby, pravděpodobně dojde i na tu druhou. Nebudete-li mít jasný záměr, můžete to soutěžícím pěkně zkomplikovat a tím řadu z nich od účasti v soutěži odradit.

kockopes-ukazka2
(Pro zvětšení klikněte.)

Příliš mnoho podmínek pro účast v soutěži značně snižuje okruh potenciálních soutěžících.

Občas se stává, že i pořadatelé, kteří mají ohledně cíle soutěže jasno, svým soutěžícím účast v soutěži zbytečně komplikují ve snaze maximálně ji využít.

Ujasnit si záměr prostě vždycky nestačí. Je potřeba si ho při přípravě soutěže pořád připomínat a nevyžadovat po soutěžících nic, co s tímto záměrem přímo nesouvisí.

Chcete-li prostřednictvím soutěže získat nové kontakty na potenciální klienty, je zbytečné nutit je, aby se zároveň stali fanoušky vaší facebookové stránky.

Pokud naopak chcete podpořit aktivitu na Facebooku, nevyžadujte dohledávání správných odpovědí v e-shopu. Místo toho vymyslete raději otázku, která bude vaše fanoušky bavit, protože právě kvůli zábavě se na sociálních sítích zdržují.


Než se pustíte do přípravy soutěže, vždy si nejdříve ujasněte, PROČ ji chcete pořádat.

Co konkrétně vám má přinést? Co chcete jejím prostřednictvím usnadnit, urychlit nebo podpořit?

Vyberte vždy jen 1 konkrétní cíl a ten mějte na paměti během celé přípravy soutěže.

Nevyžadujte od soutěžících splnění podmínek, které nevedou přímo k naplnění cíle soutěže.


Tím výčet chyb nekončí

Tolik tedy k chybám, které se u českých online soutěží vyskytují nejčastěji. Bohužel nezůstává jen u nich, výčet všech by byl hodně pestrý. I to byl důvod, proč jsem se rozhodla napsat e-book Nej soutěž, v němž se vydáme „Krok za krokem k vymazlené online soutěži“.

e-book NEJ soutěž - Krok za krokem k vymazlené online soutěži
e-book NEJ soutěž – Krok za krokem k vymazlené online soutěži

Mým cílem bylo napsat takový návod, se kterým se všech běžných chyb vyvarujete. Stačí pozorně číst a postupovat krok za krokem podle podrobného itineráře.

O 3 největších chybách živě

A ještě pořád to není všechno. Kočkopes je nejen nejběžnější chybou ale také jednou ze 3 nejzávažnějších.

Pokud vás zajímá, jaké to jsou, jste srdečně zváni na pracovní snídani Právo vs. Marketingové soutěže, kde o nich budu mluvit. Zástupci advokátní kanceláře Kropáček Legal vám zde představí právní stránku pořádání marketingových soutěží. Já pro vás mám připravenou krátkou prezentaci 3 největší chyby pořadatelů online soutěží a jejich řešení.

Pracovní snídaně Právo vs. Marketingové soutěže se koná 21. června 2016 v pražském Impact Hubu od 9.00 do 11.30. Vstupní poplatek činí 190 Kč. Na akci je třeba přihlásit se předem.

 

Petra Vymětalová

Napsal/a Petra Vymětalová

Pořádám online soutěže od roku 2004, kdy jsem vytvořila svůj první web - VašeDěti.cz. Od roku 2012 provozuji katalog online soutěží České-soutěže.cz. Na základě takto získaných zkušeností jsem napsala podrobný návod na uspořádání přínosné online soutěže Nej soutěž - Krok za krokem k vymazlené online soutěži.

Co na to říkáte?

Budu ráda, když mi napíšete svůj názor.